Purjevenevetolaitteen kumitiivisteen pitävyys on veneen turvallisuuden kannalta olennaisen tärkeä ja sen rikkoutuminen merellä voi johtaa jopa veneen uppoamiseen. Tästä syystä tiivisteen kuntoa kannattaa seurata säännöllisesti ja tarvittaessa vaihtaa se uuteen.
Väärin liinoitettu veneen nosto voi paineistaa vetolaitteen jalkaa niin, että kumitiiviste rungon läpiviennin sisäpuolella hajoaa. Toinen yleinen vuotojen syy on väärin suoritettu tiivisteen vaihto. Tiiviste on voinut asettua paikoilleen huonosti tai sen kiristys on jäänyt vajaaksi.
Monen valmistajan tiivistekumissa on päivämääräleima, mutta se on harvemmin luettavissa irrottamatta paljetta. Kumin kunto ei usein ilmene ilman että se irrotetaan kokonaan sijoiltaan.
Ongelmana kumitiivisteen vaihdossa on se, että yleensä moottoria täytyy siirtää noin 25–30 cm eteenpäin. Liikuttamisen helppous riippuu kuitenkin koneen koosta ja painosta sekä konehuoneen väljyydestä eli liikkumatilasta. Jos osoittautuu että moottori pitää nostaa veneestä ulos, se nostetaan suoraan kajuutan sisäänmenoaukosta joko nosturilla tai pitkällä nostolaitteella varustetulla trukilla.
Venemestari seurasi Bavaria Match 38:n ja sen aikansa eläneet kumitiivisteen vaihtoa. Ennen vaihtoa selvisi, ettei tiivistettä oltu koskaan veneen historiassa vaihdettu.
Purjevenevetolaitteen kumitiivisteen vaihtotyön yhteydessä voi löytyä muutakin. Tällä kertaa lisätyöksi tuli vetolaitteen pulttien kierteiden uusiminen, koska ne olivat niin kuluneet. Itse emme asiaa olisi noteeranneet, mutta onneksi ammattilaisen tarkka silmä huomioi ongelman. Vaurioituneet kierteet voivat aiheuttaa kytkimen ja jalan koossa pitävien kuusiokoloruuvien löystymisen, joka vuorostaan aiheuttaa vuotoja ja lisää vaurioita esimerkiksi laakereissa.
Purjevenevetolaitteen kumitiivisteen vaihdosta tarkemmin Venemestarin numerossa 11–12/2020.