3,00 €
Venemestarin potkurikoulun kolmannessa osassa perehdymme lapojen lukumäärään, kuppiin ja kulmaan.
4 sivua – lehti 3/2024
potkuri
Tutustu myös
-
Näin se toimii: N2000-karttauudistus
3,00 € Lisää ostoskoriinNäin se toimii: N2000-karttauudistus
Näin se toimii: N2000-karttauudistus. Merikartat uudistuvat lähivuosina alue kerrallaan, kun alkukesästä Perämereltä alkanut väylä- ja merikarttauudistus ottaa käyttöön yhtenäisen N2000-korkeusjärjestelmään sidotun syvyystietojen vertaustason. Mikä muuttuu ja miten?
3 (2) sivua – lehti 9/2022
Osasto: Artikkelit Avainsanat tuotteelle merikartat, Näin se toimii3,00 € -
Väsymätön viestittäjä – Epirb-hätälähetin
3,00 € Lisää ostoskoriinVäsymätön viestittäjä – Epirb-hätälähetin
Perjantaina marraskuun 10. päivä vuonna 2020 Portugalin meripelastuskeskus sai hätäsignaalin huviveneeseen rekisteröidystä Epirb-hätäpoijusta. Portugalin meripelastuskeskus määräsi suomalaisen rahtialuksen muuttamaan kurssiaan ja tarkistamaan tilanteen. Rahtialus löysi haveripaikalta ylösalaisin kaatuneen huvikatamaraanin pelastuslautan, jolta laivan miehistö pelasti kolme purjehtijaa. Epirb osoittautui korvaamattomaksi hätälähettimeksi haaksirikossa. Se ohjasi avun perille, vaikka kaikki muu elektroniikka oli pettänyt. Mikä on Epirb-hätälähetin?
2 sivua – lehti 11–12/2021
Osasto: Artikkelit Avainsanat tuotteelle Elektroniikka, Näin se toimii3,00 € -
Automaattiohjaus – Ota apukuski avuksi
3,00 € Lisää ostoskoriinAutomaattiohjaus – Ota apukuski avuksi
Pidemmällä reissulla jonkinlainen automaattiohjaus on enemmän kuin tervetullut apu. Valtameripurjehtijat ovat jo pitkään käyttäneet tuuliperäsimiä. Ne ovat käteviä apulaitteita, jotka asennetaan veneen perään ja joita on saatavilla eri malleja. Parasta niissä on se, että ne eivät käytä laisinkaan sähköä. Tuuliperäsinten ohella apua itseohjautuvuuteen saa myös autopiloteista. Autopiloteissa on tuuliperäsimiä enemmän säätövaihtoehtoja ja ohjelmoituja toimintoja, mutta toisaalta ne tarvitsevat sähköä toimiakseen. Kummassakin itseohjaustyypissä on etunsa ja haittansa. Ei ole myöskään tavatonta, että veneessä on sekä autopilotti että tuuliperäsin. Jutussa tietoa avuksi automaattiohjauksen valintaan.
5 sivua – lehti 1/2022
Osasto: Artikkelit Avainsanat tuotteelle Näin se toimii, Tee-se-itse3,00 € -
Hurraa hiljaisuudelle – Dieselin vaihto sähköön, osa 2
5,00 € Lisää ostoskoriinHurraa hiljaisuudelle – Dieselin vaihto sähköön, osa 2
Viime kesäkuun Venemestarissa seurattiin Primeur 700 T -veneen sähköistysprojektin toteutusta. Sähköistysprojektin viimeinen haaste oli potkurin valinta. Potkuri saatiin perään ja nyt vene on myös koeajettu. Puoliliukuvarunkoisessa veneessä koettiin vakaan hiljaista kyytiä. Mitä muuta tuli koeajossa esille?
6 sivua – lehti 2/2022
Osasto: Artikkelit Avainsanat tuotteelle Näin se toimii, Sähkövene, Tee-se-itse5,00 €