3,00 €
Kärytystä, savutusta ja vuotoja
Moottorin öljynkulutus, paineisen kaasun karkaaminen vääriin paikkoihin sekä voiteluöljyn tai polttoaineen vuodot ja tihkumiset ovat monen dieselmoottorin kohdalla arkipäivää. Näiden ongelmien teroriapuolta ja vikojen syntytapoja vaivaudutaan kuitenkin pohtimaan sangen harvoin.
5 sivua – lehti 04/2007
Tutustu myös
-
Tankkipöpöt kuriin ja diesel puhtaaksi – Dieselbakteerin karkotus
3,00 € Lisää ostoskoriinTankkipöpöt kuriin ja diesel puhtaaksi – Dieselbakteerin karkotus
Dieseltankissa, dieselissä ja niiden rajapinnoissa pääsee kehittymään mikrobeja, kuten bakteereja, hiivoja ja homeita. Vaikka dieselbakteeri kuolisi, ei tilanne ole ohi. Jäljelle jää kuollutta biomassaa. Artikkelissa tutustutaan kuinka tankki ja polttoaine puhdistetaan kiertohuuhtelun avulla.
5 sivua – lehti 9/2021
Osasto: Artikkelit Avainsanat tuotteelle Moottorit, Näin se toimii3,00 € -
Näin se tehdään: Moottorin marinointi
3,00 € Lisää ostoskoriinNäin se tehdään: Moottorin marinointi
Dieselmoottori saadaan toimimaan veneessä asentamalla siihen oikeat lisäosat. Erityistä huomiota on kiinnitettävä moottorin jäähdyttämiseen. Myös veden pääsy polttoainejärjestelmän on padottava tehokkaalla suodattamisella.
3 sivua – lehti 9/2023
moottorin marinointi
Osasto: Artikkelit Avainsanat tuotteelle dieselmoottorit, Moottorit3,00 € -
Hyvästit dieselille, sähkömoottori tilalle
3,00 € Lisää ostoskoriinHyvästit dieselille, sähkömoottori tilalle
Dieselin vaihto sähköön, osa 1
Primeur 700 Tender on suosittu päiväretkivene Euroopassa, Suomessa venemalli on kuitenkin vähemmän tunnettu. Vene oli Suomeen tullessaan varustettu dieselmoottorilla, mutta se oli tarkoitus sähköistää ja asentaa siihen Bellmarinen sähkömoottori ja akusto. Tenderin sähköisen version koeajosta tullaan raportoimaan jossakin Venemestarin seuraavissa numerossa. Kuvasarja moottorin vaihdosta.
5 sivua – lehti 6/2021
Osasto: Artikkelit Avainsanat tuotteelle Moottorit, Näin se tehdään, sähkömoottori3,00 € -
Sisämoottorin kausihuolto
3,00 € Lisää ostoskoriinSisämoottorin kausihuolto
Sisämoottorin kausihuolto on helppo tehdä itse. Kun huoltokohteet ja tarvittavat toimenpiteet ovat selvillä, hommaan ei useinkaan kulu puolta päivää enempää. Iso osa huoltotoimista voidaan tehdä veneen ollessa vielä vedessä, koska silloin moottoria on helppo käyttää ja saada voiteluaineet juokseviksi. Kauden viimeisen käynnistyksen yhteydessä kannattaa myös tarkkailla, ettei näkyviä vesi- tai öljyvuotoja esiinny.
4 sivua – lehti 10/2021
Osasto: Artikkelit Avainsanat tuotteelle Moottorihuollot, Moottorit, Tee-se-itse3,00 €