3,00 €
Ikääntyvä turboahdin on turvallisuusriski
Ahtimen huolto on tärkeä toimenpide. Niiden kierrosnopeudet ovat muutamasta kymmenestä tuhannesta jopa 150 000:een minuutissa, joten olemme tekemisissä herkkien pelien kanssa. Hyvä ahdin ei vingu eikä ujella.
4 sivua – lehti 01/2006
Tutustu myös
-
Turbo seurantaan – Ahtopainemittarin asennus
3,00 € Lisää ostoskoriinTurbo seurantaan – Ahtopainemittarin asennus
Monilla kippareilla on tapana tarkkailla moottorin valvontamittareita. Ahtopaine kertoo paljon turbon toiminnasta. Sellainen on varsin helppo asentaa itsekin. Veneessämme ei kuitenkaan ollut ahtopainemittaria, joten asensimme sen. Kuvasarja.
5 sivua – lehti 9/2020
Osasto: Artikkelit Avainsanat tuotteelle Moottorit, Tee-se-itse3,00 € -
Nelitahtimoottorin kausihuolto
3,00 € Lisää ostoskoriinNelitahtimoottorin kausihuolto
Nelitahtisen perämoottorin säännöllinen huolto säästää hermoja ja lompakkoa. Usein myös monelle merkittävästi näitä arvokkaampaa resurssia eli aikaa. Nelitahtisen perämoottorin huolto ei ole rakettitiedettä, siihen tarvitaan pääsääntöisesti kärsivällisyyttä ja käyttöopas sekä osaan huoltoa ammattiauttaja. Huolla nelarisi vähintään kerran vuodessa.
5 sivua – lehti 4/2021
Osasto: Artikkelit Avainsanat tuotteelle Moottorit, Tee-se-itse3,00 € -
Keskimoottoriveneen kolmilapaisen potkurin vaihto nelilapaiseen
3,00 € Lisää ostoskoriinKeskimoottoriveneen kolmilapaisen potkurin vaihto nelilapaiseen
Tällä kertaa kimmokkeena potkurin vaihdolle ei ollut klassinen tilanne, jossa kiville karahtanut rusetti vaati vaihtoa uuteen. Kolmilapaisen potkurin vaihto nelilapaiseen syntyi tarpeesta parantaa ja vakauttaa keskimoottoriveneen kulkua sekä saada ohjaushytin äänimaailmaa miellyttävämmäksi.
3 sivua – lehti 11–12/2020
Osasto: Artikkelit Avainsanat tuotteelle Moottorit, Tee-se-itse3,00 € -
Purjevenevetolaitteen kumitiivisteen vaihto
5,00 € Lisää ostoskoriinPurjevenevetolaitteen kumitiivisteen vaihto
Purjevenevetolaitteen tiivistekumi on paljon vartijana, joten sen kuntoa tulee seurata. Jos kumin ikä ei ole tiedossa, se on päässyt haperoituimaan tai muuten vaurioitunut, se pitää vaihtaa välittömästi. Kumitiivisteen vaihto on iso ja kallis työ, koska se edellyttää moottorin siirtämistä ja toisinaan jopa moottorin poistamista veneestä. Jos työn tekee itse, säästää pitkän pennosen, mutta nyt seuraamme miten ammattilainen hoitaa homman. Kuvasarja
8 sivua – lehti 11–12/2020
Osasto: Artikkelit Avainsanat tuotteelle Moottorit, purjevene, Tee-se-itse5,00 €